Moringa Oleifera

Vad får mig att ta ett aktivt val?

Att ta det aktiva valet att inkludera superfoods i din dagliga kost är verkligen ett steg i rätt riktning för en hållbar hälsa.

Det finns alltid olika slags kvalitét på superfoods och jag letar alltid efter vart det kommer i från och hur det odlas.

Ursprung är A och O och en bra produkt är en garanti att alla dessa härliga vitaminer, mineraler och antioxidanter finna kvar i produkten.

Sedan skall man komma i håg att moringa är ingen mirakelprodukt och det gäller alla superfoods. Moringan är ett väldigt värdefullt tillskott till din vardag, hälsa och mående, i kombination med annan näring.

Jag har bara hittat en produkt på marknaden som uppfyller alla mina hårda krav, och det är Zija Internationell .De har verkligen koll på hela varukedjan - från planta till färdig produkt vilket jag tycker är super viktigt när jag ska köpa bra superfoods. och värnar även om miljön.
Jag frågar mig alltid vart någonstans min superfoods kommer i från, eftersom det ofta är väldigt avgörande för min hälsa!
Det tycker jag är lika viktigt att du också gör!
Därför vill jag alltid introducera mina kunder och intresenter våran verksamhet, för att skapa förtroende, öppenhet och möjlighet att skapa sig en egen uppfattning innan beslut om att köpa produkten görs..




Tränar  du mycket?
Är du vegan?
Vet du att du inte äter mat med så mycket näring?

 Då kan det vara bra att blanda en shot som ett stärkande tillskott på morgonen eller som mellanmål.
Moringa innehåller nämligen  25% protein, vilket är ovanligt högt för en växt. Dessutom innehåller den de 9 essentiella aminosyrorna som gör det till ett fullvärdigt protein. Det medför bl.a till ökad muskelmassa och en ökad vitalitet i hela kroppen.
Så för en aktiv person som vill ha proteintillskott är den här produkten optimal.

Men hur använder jag moringan då och varför?


För det första tränar jag mycke och äter en hel del vegitarisk kost, detta medför så klart att jag behöver få i mig en hel del extra av både vitaminer, mineraler, fetter och proteiner.
Trots att jag är noga med min kost och jag lärt mig att den inte räcker hela vägen fram för att hinna bygga upp min muskelmassa efter träning.

Jag tar den som en shake varje morgon på fastande mage, och det är för att få ut det bästa av näringen. Då finns inget annat i magsäcken och kroppen kan direkt få sitt blodsocker stabiliserat innan jag intar min fruksot tidigast 20 min efter.
Jag gör min shake med en färdig portionspåse moringa och vatten tillsammans med lite citron för att få en ännu fräschare smak.

Sen kan jag även använda den direkt efter ett träningspass för att få direkt återhämtning, då som en smoothie. jag tillför då bara 1 tsk i min valda smoothie.


Moringa, “mirakelträdet” som kurerar upp mot 300 olika åkommor

Moringa oleifera eller pepparrotsträdet är en art i familjen moringaväxter, som i Indien kallas “mirakelträdet” och i Afrika “trädet som aldrig dör”. Trädet är ett snabbväxande vintergrönt lövträd med rundade blad som är en rik källa till vitamin A, B och C, kalcium, kalium och proteiner.
Trädet är välkänt i tropiska och subtropiska områden på grund av dess närande och medicinska egenskaper. Trädet växer naturligt under Himalayas tak, i Indien, Pakistan, Bangladesh och Afghanistan, men går också bra att odla på andra platser i tropikerna.
Det faktum att moringa växer snabbt har gjort trädet mycket populärt hos människor i fattiga områden. Lövet från trädet har kunnat öka näringsintaget, då trädet kanske är det mest näringsrika som finns tillgängligt och med fördelen att bladen kan skördas året runt.


Vad är det som är så speciellt med Moringas näringsinnehåll?

Bladen är mycket rika på antioxidanter, som C-vitamin, betakaroten, quercetin och klorogensyra. Klorogensyra har visat sig bromsa cellernas upptag av socker och sänker därmed blodsockervärdena.
Bladen från moringa innehåller höga halter av polyfenoler och fungerar därför som en stark antioxidant med aktivitet mot fria radikaler, förhindrar oxidativ stress och ger ett skydd mot oxidativ skada.
Moringabladen innehåller ett ämne som heter isotiocyanater, vilket har antibakteriella egenskaper och sägs kunna läka magsår som har uppstått av bakterien Helicobacter Pylori.

Bladen är laddade med massor av vitaminer, mineraler och aminosyror och det finns uppgifter på att moringa innehåller 9 gånger mer av protein jämfört med yoghurt. 10 gånger mera vitamin A än i morötter, 15 gånger mer kalium än i bananer och 17 gånger mera kalcium jämfört med mjölk. Bladen ska vidare innehålla 12 gånger mer C-vitamin än i apelsiner och hela 25 gånger mera järn, jämfört med spenat.


Hur vet man att moringan gjort inverkan på människor?

Trädets blad, bark, blommor, frukt, frön och rot har sedan länge använts inom den traditionella medicinen till att behandla många olika tillstånd. Särskilt i södra asien och inom den ayurvediska medicinen har moringa varit en populär medicinalväxt och man har under århundraden behandlat cirka 300 olika åkommor med denna växt.


Vad kan Moringa behandla?



Moringa har använts för att behandla:
Anemi 
Reumatiska sjukdomar 
Astma
 Diabetes
 Epilepsi
 Huvudvärk
 Högt blodtryck
Hjärtproblem

Trädets medicinska egenskaper har även nyttjats för olika problem i mag tarmkanalen, njursten, sköldkörtelrubbningar och vätskeretention.

Det verkar även för att dämpa infektioner av bakterier, virus och parasiter.


1. Mycket näringsrikt

Moringa oleifera är ett litet träd som ursprungligen användes av befolkningen i norra Indien. Trädet går under en mängd olika namn så som kycklingbensträd, pepparrotsträd eller oljeträd. Nästan alla delar av oleifera trädet kan ätas eller användas som ingredienser i traditionella växtbaserade läkemedel tack vare fantastiska hälsofördelarna med Moringa Oleifera .
Bladen och skida och äts vanligen i delar av Indien och Afrika som en del av kosten på grund av sitt höga näringsvärde. Bladen är en utmärkt källa till stora mängder vitaminer och mineraler. En kopp färska, hackade blad (21 gram) innehåller hela:
Protein: 2 gram
Vitamin B6: 19% av det rekommenderade dagliga intaget
Vitamin C: 12% av det rekommenderade dagliga intaget
Järn: 11% av det rekommenderade dagliga intaget
Riboflavin (B2): 11% av det rekommenderade dagliga intaget
Vitamin A (från betakaroten): 9% av det rekommenderade dagliga intaget
Magnesium: 8% av det rekommenderade dagliga intaget
I Europa säljs torkade blad som kosttillskott, i antingen pulver eller kapselform och på så sätt kan man även här få i sig detta fantastiska tillskott enkelt och smidigt. En kopp moringa (100 gram) innehåller hela 157% av ditt dagliga behov av C-vitamin. Moringa ökar immunsystemet då det innehåller många viktiga näringsämnen, inklusive protein, vitamin B6 riboflavin och järn.
  

2. Höga nivåer av antioxidanter

Antioxidanter är ämnena som bekämpar fria radikaler i våra kroppar som annars kan orsaka obalans och göra att vi lättare drabbas av sjukdomar och virus.
Höga nivåer av fria radikaler orsakar oxidativ stress och kan leda till kroniska sjukdomar som hjärtsjukdomar och typ 2-diabetes.
Flera goda antioxidantföreningar finns i naturliga tillskott av Moringa oleifera.
Två av de kraftfulla antioxidanterna i växten är:
Quercetin: Denna antioxidant kan hjälpa till att sänka och stabilisera blodtrycket.
Klorogensyra: finns också i stora mängder i kaffe, klorogensyra kan hjälpa att stabilisra blodsockret efter måltid.
3. Stabiliserar blodsockernivåerna
Högt blodsocker kan vara ett allvarligt hälsoproblem. I själva verket är det det något som gör att du kan drabbas av dibeter.
Med tiden ökar högt blodsocker risken för många allvarliga hälsoproblem, bland annat hjärtsjukdomar. Av denna anledning är det viktigt två hålla blodsockret inom sunda gränser.
Kvinnor som tar sju gram (1,5 teskedar) av ett rent extrakt av superfruktend så som till exempel Super organic moringapulvervarje dag under tre månader märker en markant stabilisering av blodsockret och därav ett minskat sötsug och viktminskning. 30 kvinnor som tog sju gram Moringa varje dag i tre månader upplevde att deras fasta blodsockernivåer minskade med 13,5%.

4. Reducera Inflammation

Inflammation är kroppens naturliga reaktion på infektion eller skada. Ihållande inflammation kan leda till ett flertal kroniska sjukdomar, så som hjärtsjukdomar.
Många frukter, grönsaker, örter och kryddor är kända för att ha anti-inflammatoriska effekter. Dessa inkluderar gurkmeja och granatäpplen. Tillskottet har visats sig ha anti-inflammatoriska egenskaper tack vare sitt höga näringsinnehåll.

5. Kan sänka kolesterolnivåerna

Höga halter av kolesterol i blodet leder till en ökad risk för hjärtsjukdom.
Många vegetariska ämnen kan effektivt reducerad kolesterol nivåerna och några av dessa inkluderar havre och mandel. Både djur och humanstudier har visat att Moringa oleifera har liknande kolesterolsänkande.
​​​​​​​

6. Rena kroppen från gifter

Att våra kroppar samlar på sig förorening av mat och vatten är ett problem i många delar av världen. Det finns nivåer av arsenik i livsmedel eller vatten som vid långvarig exponering. Observationsstudier har visat att långvarig exponering för arsenik och gifter kan öka risken för många sjukdomar.
Näringsinnehåll
Denna produkt är bra för människor som behöver få i sig extra näring. Till exempel så innehåller morötter endast 25% av den mängd vitamin A som du kan få i samma mängd Moringa Oleifera. Det har också fyra gånger så mycket kalcium som du får från mjölk, tre gånger mängden kalium som du får från bananer. Traditionellt dessa är de livsmedel där du tror att du får mest valuta för pengarna, men i stället kan detta tillskott hjälpa dig att få i dig maximalt med näring.